Materiały wizualne dla dzieci: usprawnianie komunikacji i uczenia się w domu

Materiały wizualne dla dzieci

W tym artykule omówimy rolę elementów wizualnych dla dzieci w procesie uczenia się, podzielimy się kilkoma faktami na temat tego, jak dzieci się uczą, i zapewnimy zasoby wizualne, które pomogą w procesie nauczania. Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego eksperci twierdzą, że wizualizacje dla dzieci są kluczową częścią procesu nauki i ogólnie wczesnego rozwoju dzieci.

Jak pamiętamy

W dzisiejszych czasach jesteśmy narażeni na ogromną ilość informacji wizualnych. Same media przyznają się do wpływu wizualizacji na słuch i coraz częściej polegają na takich treściach. W literaturze odnotowano 3000% wzrost liczby materiałów wizualnych od 1992 r., 8900% w Internecie od 2005 r., 123% w gazetach.

Statystyki pokazują, że w codziennym życiu uczymy się w następujący sposób:

  • 3% przez smak,
  • 3% przez zapach,
  • 6% przez dotyk,
  • 13% przez słuch,
  • 75% przez widzenie.

Zwykle za 3 dni pamiętamy:

  • 10% wszystkiego, co słyszymy,
  • 35% wszystkiego, co widzimy,
  • 65% wszystkiego, co widzimy i słyszymy w tym samym czasie.

Wykorzystywanie materiałów wizualnych dla dzieci w procesie edukacyjnym

Ale jak to wszystko dotyczy dzieci i wpływa na ich naukę?

Dzieci z okablowaniem wzrokowym – 50% ich mózgu bierze udział w przetwarzaniu wizualnym, 70% wszystkich receptorów czuciowych znajduje się w ich oczach i dostają obraz w ciągu 1/10 sekundy. Ale nie jest tajemnicą, że dzieci cierpią z powodu nadmiaru informacji – otrzymują 5 razy więcej informacji niż dzieci w 196 roku i codziennie pochłaniają 34 GB informacji poza szkołą. Mając na uwadze, że dzieci czytają tylko 28% słów, odwiedzając np. Stronę internetową, kluczowe jest uwzględnienie elementów wizualnych w procesie nauki.

Ponownie, statystyki potwierdzają tę tezę: kolorowe wizualizacje zwiększają gotowość do czytania o 80%, a zrozumienie zwiększa się o 95%, gdy używa się zdjęć obok tekstu. Co więcej, dzieci wykonują instrukcje z grafiką o 323% lepiej niż instrukcje zawierające tylko tekst.

Wśród innych korzyści płynących z korzystania z materiałów wizualnych dla dzieci jest zmniejszenie lęku, odporności na zmiany i izolacji społecznej, pomoc dzieciom w trudnych zachowaniach, motywacji i zrozumieniu, służąc jako narzędzie pomagające w przechodzeniu do zmian.

Dowiedz się, jak dzieci uczą się w Twojej klasie

Psychologowie wyróżniają 3 typy uczniów. Już od najmłodszych lat mamy własny preferowany styl uczenia się, który towarzyszy nam również w wieku dorosłym.

Wizualni uczniowie

83% ludzi uczy się widząc.

To ludzie, którzy lubią, gdy im się pokazuje, aby łatwiej zrozumieć informacje. W klasie często są to dzieci, które wolą siedzieć z przodu i łatwo obserwować wszystko, co się dzieje. Te dzieci uwielbiają książki z obrazkami, mapy i kreskówki.

Słuchacze

11% ludzi uczy się poprzez słuch.

Te dzieci zazwyczaj lubią muzykę i zwracają uwagę na dźwięki. Wolą mówić im, co mają robić. Lubią rozmawiać i słuchać rozmów.

Uczniowie kinestetyczni

6% ludzi uczy się dotykając, poruszając się, robiąc.

Są to często najbardziej aktywne dzieci w klasie i będą musiały coś dotknąć i coś zrobić, aby to zrozumieć. Skomplikowane instrukcje mogą ich zmylić. Dzieci tego typu nie mogą siedzieć spokojnie, ale w rzeczywistości zapamiętują je łatwo i szczegółowo.

Oczywiście dzieci preferują styl uczenia się, ale często łączą różne rodzaje uczenia się. Dlatego nauczyciele powinni zwracać uwagę na proces uczenia się każdego z uczniów. Mimo to można śmiało powiedzieć, że większość na zajęciach bardzo dobrze zareagowałaby na nauczanie za pomocą materiałów wizualnych.

Przykłady pomocy wizualnych dla dzieci

Istnieje wiele różnych wizualizacji dla dzieci, które mogą pomóc nauczycielowi w wyjaśnieniu materiału do nauki, zaangażować dzieci w proces uczenia się i zachęcić do uczestnictwa. Niektóre z nich to karty flash, plansze do układania puzzli, książki z opowiadaniami, linie czasowe.

Zobaczmy, jak możesz na przykład korzystać z tablic i harmonogramów Pierwszy / Potem, aby pomóc dzieciom w nauce. Pomagają uczyć logicznych sekwencji zdarzeń, np. „Najpierw umyj ręce, potem jedz”. Wizualnie wyjaśniają instrukcje krok po kroku. Pomagają również zmotywować dzieci do angażowania się w mniej preferowane zajęcia, wiedząc, że nastąpi preferowane zajęcie.

Jak zrobić taką tablicę?

Tutaj możesz pobrać szablon, który dla Ciebie stworzyliśmy, wydrukować i załączyć własne zdjęcia (lub możesz znaleźć wiele kreskówek na naszej stronie). Pokaż tablicę dzieciom, nazwij czynności i wskaż obrazki. Zwykle dzieci nie rozumieją instrukcji i nie postępują zgodnie z instrukcjami od pierwszego razu, ale konsekwentne używanie takich tablic w procesie nauczania da pożądany efekt.

Harmonogram

Tworzenie harmonogramów pomaga na kilka sposobów: pokazując, jaka jest kolejność nadchodzących wydarzeń, jakie nowe działania będą miały miejsce, co się nie dzieje, a tym samym łagodzi niepokój dziecka.

Jak ustalić harmonogram? Używaj maksymalnie 6-7 wizualizacji w sekwencji, identyfikuj czasy, kiedy zmienia się lokalizacja lub aktywność. Wybierz symbole, które są wystarczająco ogólne, np. „Pora obiadowa” zamiast konkretnych potraw. Do końca oznaczaj dokładne słowa, których użyjesz w odniesieniu do czynności.

Pamiętaj, aby umieścić oba elementy wizualne na wysokości dziecka, aby dzieci mogły ich dotykać i używać, kiedy zechcą. Zamontuj je w widocznym miejscu, aby uczniowie mogli łatwo się do nich odnosić.

Innym przydatnym narzędziem do nauki są mini-harmonogramy – można z nich korzystać także w domu, pomagając dzieciom w codziennych czynnościach – myciu rąk, sprzątaniu pokoju itp. Aby zmaksymalizować efekt, wskaż obrazki, aby pomóc dziecku uczyć się i podkreślać główne słowa.

Kreskówki

Bajki można wykorzystać jako cieplejsze lub przełamujące lody podczas lekcji, aby zmienić punkt widzenia lub zainicjować dyskusję w klasie.

Możesz skłonić uczniów do tworzenia własnych napisów do dostarczonych kreskówek, dopasowywania podpisów do wybranych kreskówek, analizowania różnych zachowań kulturowych i / lub społecznych. Na koniec możesz użyć kreskówek i poprosić dzieci o zastanowienie się nad wydarzeniami.

Inne wskazówki dotyczące wyboru treści wizualnych dla dzieci

Oto kilka szybkich wskazówek, jak wybrać treści wizualne i jak przygotować je do lekcji:

  1. Dzieci komunikują się i rozumieją na różnych poziomach – określ ich poziom.
  2. Po pierwsze, jeśli to możliwe, używaj do komunikacji rzeczywistych obiektów i przedmiotów.
  3. Użyj zdjęć.
  4. Używaj kolorowych i większych obrazków, gdy dzieci uczą się kojarzyć obrazek z przedmiotem; dołączaj mniejsze zdjęcia w dalszej części procesu; przejdź do bardziej abstrakcyjnego formatu, umieszczając mały rysunek obok zdjęcia, aby wskazać, że przedstawiają to samo.
  5. Po pewnym czasie pokaż rysunki liniowe.
  6. Do końca uwzględniaj zapisane słowa i liczby.
  7. Prezentuj wizualizacje poziomo – przygotowuje dziecko do czytania; niektóre dzieci łatwiej skanują w pionie.
  8. Utrwalaj wizualizacje – nadruk na kartonie, przyklej do segregatora i laminatu itp.

Mamy nadzieję, że artykuł był przydatny dla Ciebie i dla ulepszenia Twoich metod nauczania oraz usprawnienia procesu uczenia się dzieci.